الکل‌های طبی ۷۰ درصدی که این روزها برای ضد عفونی در منازل استفاده می‌شود نجس نیست و پاک است و اگر این الکل رقیق هم شود، برای ضد عفونی کردن، پاک است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضوی، مسئول دفتر آیت‌الله علوی گرگانی، هم در مورد نظر این مرجع تقلید برای استفاده از الکل برای ضدعفونی محیط به خبرنگار ایکنا گفت: نظر ایشان این است که هر الکی که برای خوردن تهیه می‌شود، حرام و نجس است و استفاده از آن برای ضدعفونی کردن هم همین حکم را دارد. در صورت رقیق کردن، باز هم از منظر آیت‌الله علوی گرگانی حکم همان حرمت و نجاست است.
وی در مورد الکل طبی (اتانول ۷۰ درصد) که این روزها در منازل استفاده می‌شود گفت: از نظر آقای علوی گرگانی این نوع الکل پاک است و اگر با آب هم رقیق شود، برای ضد عفونی کردن پاک و برای خوردن حرام است.

یادآور می‌شود، آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از این در پاسخ به این سؤال که «شما می‌فرمایید الکل خوراکی نجس است ولی الکل طبی پاک، در حالی که اگر همین الکل طبی را با آب رقیق کنند تبدیل به الکل خوراکی می‌شود. این چگونه است که آب پاک کننده، موجب نجاست الکل طبی می‌شود؟» بیان کردند: گاهی دو چیز پاک، وقتی با هم مخلوط می‌شود یک چیز نجس را پدید می‌آورد. مثلا مخمر که ماده‌ای پاک است با آب جوی عادی و پاک مخلوط می‌شوند و بعد از مدتی تبدیل به آب جوی نجس و مست کننده می‌شود. گاهی گفته می‌شود در مورد مخمر و آب جو تغییر شیمیایی صورت می‌گیرد ولی در مورد الکل همان ماده اول است و فقط رقیق شده است اما جواب آن این است که ما تابع صدق عرفی هستیم، به ما گفته‌اند «المسکر المایع نجس» در حالی که عرف الکل غلیظ را مسکر نمی‌گوید بلکه «سم» است، پس نجس هم نیست.

آیت‌الله هادوی تهرانی نیز در پاسخ به اینکه آیا خوردن الکل طبی که قابل شرب است با این فرض که مکلف یقین به مسکر بودن آن ندارد اشکال دارد؟ استفاده در غیر خوردن چه حکمی دارد؟ پاسخ دادند: اگر یقین یا اطمینان به حرمت چیزی نباشد، آن چیز حلال است، ولی شکی در مسکر بودن الکل طبی وجود ندارد تا تردیدی در حرمت شرب آن باشد. هر چند الکل طبی نجس نیست.

یادآوری می‌شود، به نظر ایشان الکل چه طبی و چه صنعتی پاک است، ولی خوردن آن حرام است. همچنین نوشیدن شرابی که از انگور و سایر میوه‌ها و غلات و مانند آن درست می‌شود حرام است و این نوع شراب بنا بر احتیاط واجب نجس است.

پاسخ دهید

دیدگاه شما




© تمامی حقوق برای Andishe محفوظ می باشد - Translated By: Andisheiran