تحلیلی از دکتر هادی انصاری، محقق تاریخ اهل بیت

نقش ناصرالدین شاه در تغییر تاریخ تقویمیِ روز شهادت امام حسن(ع)

یادداشت تازه دکتر هادی انصاری تحلیلی بر یک تغییر در تاریخ شهادت امام حسن(ع) در دوره ناصرالدین شاه است.

دکتر هادی انصاری، از جمله جراحان مطرح کشور و عضو فرهنگستان علوم پزشکی است که علاقه ویژه ای به پژوهش در تاریخ عتبات و  زندگانی اهل بیت (ع) دارد. اثر سه جلدی او درباره تاریخ عراق از جمله مراجع تحقیقی بشمار می آید.
این پزشک و محقق تاریخ اهل بیت در یادداشت امروز خود در گروه نخبگان خبرآنلاین به موضوع روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) پرداخته است. وی در این یادداشت تحلیلی اسناد وارده در کتب حدیثی و تاریخی را برای تعیین روز شهادت امام حسن آورده است و اثبات کرده که روز 7 صفر روز شهادت امام مجتبی است.
وی بیان داشته که تعیین روز 28 صفر به عنوان روز شهادت در دوره ناصرالدین شاه اتفاق افتاده و  در بخشی از این یادداشت تحلیلی می نویسد: « تولد ناصرالدین شاه در این روز بود و برای اینکه روز تولدش برخورد با شبِ شهادت  امام حسن مجتبی(ع) نباشد تا بتوانند جشن بگیرند، دستور داد که در تقویم کشور تغییر بوجود آورند و متاسفانه یک احتمال ضعیف، جای واقعیت پذیرفته شد! اما گفتنی است از  آنجا که تولد او در همین روز بوده است، این سنت غلط قرار داده شد وتا آن هنگام روایت بیست وهشتم صفر در ایران معمول نبود و جالب اینکه تنها اکنون در ایران ، این روایت شهرت یافت.»

پیوند پایدار
برچسب ها :

پاسخ دهید

دیدگاه شما




© تمامی حقوق برای Andishe محفوظ می باشد - Translated By: Andisheiran