شعارهفت رئیس جمهور


تاریخ :13 آبان 1399 | نویسنده : علی | موضوع :سیاسی

🔴 مهم ترین شعارهای 7 رئیس جمهور گذشته جمهوری اسلامی

انتخابات_1400 – 2️⃣

🔻یکی از جدی ترین دلایل رأی آوری کاندیداهای ریاست جمهوری، شعار و وعده هایی است که در پوسترهای تبلیغاتی و میتینگ های سیاسی تکرار می کنند. ایران تاکنون 7 رئیس جمهور به خود دیده؛ می خواهیم مروری بر شعارهای آنها داشته باشیم:

1️⃣ اول؛ سیدابوالحسن بنی صدر، فرزند آیت الله بنی صدر؛ بهمن 58 تا خرداد 60؛ مهمترین شعار انتخاباتی او در پوسترهای انتخاباتی «عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی»، «بشارت دهنده اقتصاد توحیدی» بود و در میتینگ ها از وحدت ملی، بازسازی اقتصادی، تامین امنیت و گسترش فرهنگ اسلامی سخن می گفت. در 5 بهمن 58 با بیش از 11 میلیون رأی رئیس جمهور شد و کمتر از یکسال و نیم، در خرداد 1360 استیضاح و عزل شد.

2️⃣ دوم؛ شهید محمدعلی رجایی؛ مرداد 60 تا 8 شهریور 60؛ رجایی نخست وزیر و رئیس الوزرای دوره بنی صدر بود و اختلافات جدی با رئیس جمهور داشت. شهید رجایی بعد از استیضاح بنی صدر با اصرار نیروهای انقلابی وارد کارزار انتخابات شد و با 13 میلیون رأی رئیس جمهور شد. شعار مشخصی در پوسترهای وی مشهود نیست. بلکه تجربه یکسال و نیم نخست وزیری وی، روحیات انقلابی، عدالتخواهی، محرومیت زدایی، ساده زیستی، خستگی ناپذیری، استکبارستیزی و ولایتمداری مهم ترین دلایل انتخاب او بود. عمر ریاست جمهوری رجایی، فقط 28 روز بود.

3️⃣ سوم؛ سیدعلی خامنه ای؛ مهر 60 تا خرداد 68؛ امام تا پیش از این مخالف ورود روحانیت به عرصه ریاست جمهوری بود. اما با تجربه دولت موقت بازرگان و ریاست جمهوری بنی صدر و وضعیت بحرانی کشور، اجازه ورود به روحانیت برای تصدی پست اجرایی موافقت کرد و بدین ترتیب سیدعلی خامنه ای با اصرار روحانیون و حزب جمهوری اسلامی به میدان رقابت وارد شد. او هم همچون رجایی شعار انتخابات خاصی را در پوسترها و میتینگ ها مطرح نکرد اما عملکرد دو سه ساله در موقعیت های مختلف، ایشان را به عنوان «مردم محراب و جبهه» در اذهان معرفی می کرد و مردم او را به خطابه های آتشین علیه آمریکا و اسرائیل، طاغوت و ظلم و صدام و بی عدالتی می شناختند. آیت الله خامنه ای با 16 میلیون رأی رئیس جمهور شد و دو دوره رئیس جمهور ماند.

4️⃣ چهارم؛ علی اکبر هاشمی رفسنجانی؛ مرداد 68 تا مرداد 76؛ پس از رحلت حضرت امام(ره) و رهبری آیت الله خامنه ای، پست نخست وزیری حذف و بدین ترتیب ریاست جمهوری از جایگاه کلی و تشریفاتی به جایگاه اجرایی و صاحب اختیارات گسترده صعود کرد. هاشمی رفسنجانی توانست با شعارهای اقتصادی، سازندگی اقتصادی و توسعه اقتصادی رئیس جمهور شود. او با 16 میلیون رأی انتخاب و دولتش به عنوان دولت سازندگی معرفی شد.

5️⃣ پنجم؛ سیدمحمد خاتمی؛ مرداد 76 تا مرداد 84؛ سیدمحمد خاتمی با چهره مخالف وضعیت موجود و با شعارهای جامعه مدنی، آزادی و توسعه سیاسی به میدان رقابت های انتخاباتی آمد و در رقابت با علی اکبر ناطق نوری با بیش از 20 میلیون رأی در 2 خرداد 76 رئیس جمهور شد و توانست دو دوره رئیس جمهور باقی بماند. اقتصاد در دوران خاتمی آرامش نسبی داشت اما اختلافات طبقانی، بی عدالتی، التهابات سیاسی و فرهنگی به اوج خود رسیده بود.

6️⃣ ششم؛ محمود احمدی نژاد؛ مرداد 84 تا مرداد 92؛ احمدی نژاد در شرایطی روی کار آمد که بی عدالتی و تبعیض بعد از انقلاب به اوج خود رسیده و خیلی ها از انحراف انقلاب می گفتند. لذا مهم ترین شعار او عدالت خواهی و مهرورزی و خدمت به محرومین بود. وی در سال 84 در رقابت با هاشمی رفسنجانی (در دور دوم) با 17 میلیون رأی رئیس جمهور شد و با پرکاری، تلاش و حضور مستقیم در بین مردم توانست در سال 88 با شعار «مبارزه با اشرافی گری و مفاسد اقتصادی»، 24 میلیون رأی را کسب کند. اما مخالفین وی به سردمداری هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی علیه جمهوریت و رأی مردم شورش کردند و کشور را به مدت 8 ماه دچار التهاب و اغتشاش نموده و نظام را تا لبه پرتگاه پیش برده و زمینه تحریم های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی را فراهم کردند که تاکنون نیز ادامه دارد.

7️⃣ هفتم؛ حسن روحانی؛ مرداد 92 تاکنون(آبان 1399)؛ حسن روحانی بعد از تحریم های فلج کننده غرب و عملکرد حاشیه ساز احمدی نژاد در دوسال آخر و التهاب مجلس علی لاریجانی با وعده رفع تحریم ها، مذاکره با آمریکا و چرخش چرخ اقتصاد به میدان آمد و توانست با کسب 17 میلیون رأی در سال 92 و همچنین 23 میلیون رأی در سال 96 رئیس جمهور هفتم ایران شود. اختلاف طبقاتی، تورم، بیکاری و مشکلات معیشتی در این دوران به اوج رسید.

🔻حالا باید ببینیم هشتمین رئیس جمهور انقلاب اسلامی چه کسی و با چه شعاری به میدان خواهد آمد.

پاسخ دهید

دیدگاه شما




© تمامی حقوق برای Andishe محفوظ می باشد - Translated By: Andisheiran